Overdenking

sunset1000

platform voor remonstrantse spiritualiteit

Ook voor mensen die altijd maar druk zijn, moet het mogelijk zijn om zich af en toe een uurtje te bezinnen; een uurtje voor God. Uiteindelijk is dat ook: een uurtje voor jezelf.

Op de site http://www.uurtjevoorgod.nl/ vind je elke week een nieuwe tekst om mee te nemen in jouw ‘uurtje voor God’. Doe het op je eigen manier: een vast moment in de week, of iedere dag tien minuten; op een vaste plek, in stilte of met gepaste muziek. Gun jezelf een klein uur van bezinning.

Albert Klok

N.B. De redactie heeft besloten geen nieuwe “uurtjes” meer toe te voegen, waardoor helaas reacties op actuele gebeurtenissen zullen  wegvallen. Er blijven echter nog veel lezenswaardige overdenkingen op staan.

TER OVERDENKING

Ongelofelijk Bijbels…

U weet het al lang: ik heb moeite met al te letterlijk vasthouden aan Bijbelteksten. Wat ooit als verhaal werd verteld en (later) opgeschreven, wordt maar al te vaak opgevat alsof het waar gebeurde geschiedenisfeiten zijn. Al direct in het eerste boek van de Bijbel loop ik vast. De eerste drie hoofdstukken van Genesis vertellen twee scheppingsverhalen die niet met elkaar verenigbaar zijn. Ieder voor zich zijn het prachtige verhalen over het “Hoe, wat en waarom” van het leven op aarde. Maar samen kloppen ze niet als feitelijk relaas van het ontstaan van de aarde en het leven.

Genesis 1 vertelt over de schepping in zes dagen (en op de zevende dag rustte God uit). In die vertelling schiep God al op de derde dag zaadvormende planten en bomen en op de vijfde dag kwamen daar de vissen bij en de andere waterdieren en de vogels. Tot slot, op de zesde dag, kwamen de andere dieren en de mensen.

Maar in Genesis 2 staat, dat in de tijd dat God de aarde en hemel maakte, er op de aarde nog geen enkele struik of plant groeide.

In Genesis 1 worden de mensen meteen in meervoud gemaakt, mannelijk èn vrouwelijk, terwijl in Genesis 2 eerst alleen één mens werd geschapen. Adam werd gevormd uit de Adamah (=aarde); “uit de klei getrokken”, zo gezegd. En pas later werd Eva daar aan toegevoegd, wat Adam een rib uit zijn lijf kostte.

Historisch gezien botsen deze twee verhalen. Als het ene verhaal waar is, kan het andere niet waar zijn. De hele Bijbel, van kaft tot kaft één goddelijke waarheid? Nee dus!

Dit punt wordt actueel als we gaan kijken naar een ander aspect uit de beide verhalen: In Genesis 2 (vers 15) krijgt de mens van God de opdracht om de tuin te bewerken en erover te waken. “Als een goede rentmeester” werd mij ooit geleerd. God had een prachtige tuin aangelegd waar de mens zorgeloos kon leven, als hij maar goed voor de tuin zorgde. Hij moest weten wat hij mocht eten en waar hij af moest blijven. Zo simpel was het.

In Genesis 1 (vers 28) zegent God de mensen en zegt dan: “Wees vruchtbaar en wordt talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op aarde rondkruipen…”

Op één of andere manier heb ik het idee, dat we die opdracht uit Genesis 2 collectief hebben verdrongen en juist de opdracht uit Genesis 1 hebben omarmd en zeer letterlijk hebben genomen.

Wat zou het mooi zijn, als onze geloofstraditie zou worden uitgebreid met een nieuw verhaal, waarin God de mens een nieuwe opdracht geeft, om minder talrijk te worden en om de heerschappij over de aarde terug te geven. “En God sprak: “Ga naar de rivieren en stranden, naar de bergen en de vlakten, en ruim daar de rotzooi op die jullie er hebben laten slingeren. Haal

je rommel weg van de maan en de planeten, peuter het piepschuim en de plastic korrels tussen de basaltblokken vandaan, geef mijn bomen, planten en dieren weer de ruimte!” En nadat de mensen dat gedaan hadden, zag God dat het goed was…

Maar helaas, zo’n verhaal zal er niet komen…. Niet zolang er geloofd wordt van kaft tot kaft en daarmee de Bijbel een gesloten boek blijft, waar geen nieuwe verhalen meer in passen.

Albert Klok